Friday, March 23, 2007

Lön, makt och marginalisering

Debatten växer och växer. Devil women like a lot. Men det är läge för ett nytt inlägg på ett tema som kommenterades.

Det kan vara ett sätt att se till att helt enkelt bli bättre än dem som kvinna motarbetar. Men när strukturerna ser så ut att jag helt enkelt från början har en annorlunda utgångspunkt, andra villkor att starta från och arbeta med, hur gör jag då?

Jag har fitta och har sedan dagisåldern placerats bredvid de stökiga pojkarna i klassrummet. Jag brukade slå en av dem med SAOL i huvudet när han störde mig. Vilket har gjorde rätt ofta. Jag är ytterst normalbegåvad vågar jag lova, men jag lärde mig under skoltiden att arbeta i hög ljudvolym under stress med många moment samtidigt. Jag LÄRDE mig att ha många bollar i luften, analysera omgivningen, läsa trots hög ljudvolym och att använda käften för att få ordet. De duktiga killarna brukade placeras i en egen bänkgrupp där de lugnt och avskilt kunde fokusera endast på sin egen inlärning. De brukade få räkna i extramatteboken.

Det fanns aldrig tid för någon lärare att stimulera mig att gå på de svårare mattetalen, förstå experimenten i kemi eller öva bollsport. Hur skulle det gått till? Jag jobbade ju fint klart med allt jag skulle, hjälpte de andra hinna med det nödvändigaste och läste sen en bok medan lärare och stödlärare hade fullt upp med att hjälpa dem som inte kunde läsa, dem som inte kunde svenska, dem som bara kunde slåss och dem som skrek "kom hit din jävla bög så ska jag slå ihjäl dig" till den kvinnliga matteläraren. Fastän jag var grym på att såga och hyvla hade jag syslöjd på högstadiet. Det var av självbevarelsedrift, för att få en paus från snubbarna "valde" jag att virka fast jag hatade det.

En sådan situation är inte ovanlig. Den hade inte ändrats när jag för några år sedan knäckte extra som lärarvikarie och första dagen fick ingående frågor om mitt sexliv från niondeklassarna. Att hålla samtliga elevers huvuden ovan vattenytan kunskapsmässigt och samtidigt lyckas uppmuntra de duktiga flickorna är en konst svår att behärska. Vad skulle det likna för prioritering att coacha såna som jag och inte Micke som inte kunde prata rent förrän på högstadiet?

Med den här illustrationen som bakgrund är det mycket enkelt att identifiera strukturer. Jag känner nämligen många som jag. Flickorna LÄR sig andra färdigheter än pojkar i skolan. Vi blir grymma på att läsa snabbt och effektivt, rodda praktiska prylar, jobba i stökiga miljöer och hantera många problem samtidigt. Snubbarna blir duktiga på att räkna, jobba intenstivt med ett problem i taget, klura på teoretiska frågeställningar och vana vid att få uppmärksamhet.

Sen kallar samhället det här för "läggning" och tror att det är naturligt att snubbar pluggar på LTH och brudarna är bra på humaniora och i vården.

Det är inget konstigt eller förvånande att en snubbe med en teknologexamen har dubbelt så mycket betalt som en samhällsvetarbrutta. Det är verkligen inget att lägga ner tid på att uppröras över. Olika sektorer i samhället finansieras på olika sätt och självfallet genererar mobilayateknologi på export mer kosing än rövtorkeri eller skattefinansierat, hälsoinriktat preventionsarbete.

Nu är jag 28 och grym på att käfta, läsa, skriva, analysera och strukturera. Däremot har jag glömt hur kvinna räknar ut volymen på en cylinder och kan inte laga en cykelpunktering.

Jag säger inte att vår mest aktive kommentator på bloggen har fel i att det kan vara en fruktbar väg att utmanövrera patriarkatet genom att bli bättre än det, jag tror tvärtom att det är en bra strategi på sitt sätt. Men det är fan inte lätt när gemene kvinna/man inte ser strukturerna utan tror och hävdar att alla tävlar på samma villkor. Vi behöver stödtrupper och nån form av förståelse för de olika positionerna vi startar från redan med tanke på vilka våra föräldrar är och på vilket dagis vi får gå.

2 comments:

  1. Åh!! BUHU! Shit asså. Jag vet en sak som iaf INTE kommer hjälpa någon vart: självömkan.

    Visst, jag tror säkert att du hade det jobbigt på grundskolan men kom igen, det hade inte inte det?? I min klass fanns det ingen hörna där "dom duktiga killarna" fick sitta. Jag hjälpte också andra.

    Däremot tror jag att har du helt rätt i det här med "läggning". Det är alldeles för få brudar som pluggar på LTH. Detta är ett problem som jag ofta tar upp med kvinnor som jag träffar. Då är det tyvärr redan för sent och ingen av dom är alls intresserad av att bli civ. ing. Det var iofs inte jag heller för 6 år sen. Jag menar hur sexigt låter det med kurslitteratur som: "Analys i flera variabler" och "Atomfysikens grunder 1"?

    Men med ditt inlägg får person ju mest lust att gå och lägga sig o gråta (om person inte har somnat efter halva). Vad har ni den här bloggen till? Gråta ut och tycka synd om er själva? Min känsla säger mig att det iaf aldrig kommer att leda någonstans.

    Ok, vi släpper det där med att marginalisera dom då. Det kan ju bli rätt svårt. Jag såg på existens igår om Livets Ord och mina planer om att marginalisera dom ser ju också ganska mörka ut. Om person då tänker att ni ska marginalisera ut alla män, typ, så tror jag att person måste gå en annan väg.

    Nästa förslag: REVOLUTION! Hm det har jag alltid varit emot. Revolutioner brukar leda till blodspillan och det är inget som jag tycker är bra. En revolution skulle å andra sidan leda till snabba förändringar och det kan ju vara bra för dom otåliga. Dåligt med revolutioner är dock att de sällan leder till det som initiativtagarna ville. Oftast går de över i en kaotisk period då någon annan, en envåldshärskare, tar över och bestämmer hur det ska vara i fortsättningen. Det tycker iaf inte JAG är något bra.

    Det kanske är lika bra att fortsätta hetsa brudar och fråga om dom inte ska gå på LTH iaf!

    ReplyDelete
  2. Om makt och marginalisering.

    Jag håller HELT med motvalls om budskapet i inlägget. Men jag är osäker på vem det drabbar och varför. Jag tror nämligen sällan det drabbar tjejer för att de är tjejer i nån form av direkt mening..

    Jag tror kanske att den systematiska marginaliseringen inte är så svartvit .. eller tudelad. Jag tror att marginaliseringen drabbar dem som den som till stor eller liten del menar att marginalisera (inte så sällan ganska stor del) VILL marginalisera.

    En bevekelsegrund för att marginalisera måste ju vara att man tycker att någon inte borde få vara i centrum, behöver vara i centrum eller av någon annan anledning inte ska vara i centrum. Normen är nog inte att tjejer ska förtryckas, förnedras och förlöjligas.. normen är nog att tjejer automatiskt tillhör grupper som i sin tur det finns anledning att marginalisera. Jag tänker då på duktiga, artiga, ordentliga, snälla, osv..

    Ovanpå det finns så klart ett annaat lager av fördomar mot tjejer som gör att de dessutom blir annorlunda behandlade än de som skulle kunna ingå i samma grupp fast män.. tex de ordentliga.

    Man borde då kunna se ganska komlexa grupper av människor.. som marginaliseras eller felbehandlas olika mycket.. ofta utgår en snabb analys ifrån att summan av antalet kvotgrupper för diskriminering man ingår i utgör ens risk eller till och med faktiska marginalisering och felbehandling.. Jag tror kanske att det är komplexare än så. nördar, mesar och socialt svaga finns inte med i resonemanget..

    Min oro ligger i att jämställdhetsrörelsen och patriarkatmotståndet inte riktar sig bara eller ens mest mot dem som förtjänar eller behöver det.. allra minst i förlängningen. Lite mer övergripande tror jag kanske att sociala mönster är en bättre marginaliseringskarta än diskrimineringsgrunderna..

    nåja.. jag måste gå.. jag ska utveckla senare..

    ReplyDelete