Sunday, November 1, 2009

Vad hände sen då?

Sen skulle ju själva badrummet vara klart. Det var en definitionsfråga. Jag definierade nej. Byggfirman definierad ja. Men jag vet att jag tycker att följande inte räknas som klart:
- lampan över handfatet ej centrerad (med motiveringen att de dragit elen innan de byggde de nya väggarna å då kom väggen längre in än beräknat)
- handdukshängare och duschdraperistång ej uppsatta
- dimmers ej fastsatta med sin ram (med motiveringen att det skulle vara en dubbelram och inte två enkla)
- fula vita märken runt dimmerhålen där de glidit med borren när de borrat för elen (med motiveringen att det är sånt som händer)
- ingen stjärtdusch installerad alls (med motiveringen att rörmokaren sa att det inte gick)

Så i sällskap av solrosen träffade jag byggprojektledaren och påtalade ovanstående. Jag skulle behöva köpa ny lampa och ny dimmerram. Det ägnade solrosen och jag en helveteslördag åt. På Hornbach kunde jag tack å lov lämna tillbaks ett oanvänt blandarfäste och få 379 kr tillbaks. För dem köpte jag en lampa. Den passade inte perfekt. Men det gjorde ingen lampa i någon av de fem lampaffärer i stan som jag besökt dagen innan heller. Det ser okej ut även om ett gammalt plugghål i väggen syns för den uppmärksamme.

IKEA hade ingen dubbeldimmerram att sälja till sina dimmrar. Det hade tack och lov Clas Ohlson. Jag parkerade bilen förbjudet på en bussvändplats, lämnade solrosen att vakta, sprang ett maraton genom Skärholmen centrum och fick tag i en sån. Den vita färgen är aningen annorlunda originalet. Men det är okej. Jag nöjer mig.

Jag har faktiskt inte orkat ringa rörmokaren och skälla. Men jag har krävt prisavdrag för de vita märkena som fortfarande syns när de försökt åtgärda dem i kaklet. I eftermiddag ska vi ses och göra upp det sista. Jag förutsätter att de ersätter mig för självrisken.

Länsförsäkringar tar resten. Golvet och elen. Allt ska åtgärdas. De ersätter även den förstörda maten och kanske även ny kyl/frys om de inte går att sanera rena.

Jag har nästan bara haft med män att göra i den här historien. Undantagen är min bankkontakt, mäklaren som på sikt ska värdera om lägenheten och hon som tog emot mitt ärende på länsförsäkringar innan hon tilldelade mig en man som handläggare.

Var är de kvinnodrivna byggföretagen? Om jag nånsin ska renovera nåt igen vill jag anlita er.

No comments:

Post a Comment