Monday, January 4, 2010

2009 according to KIP

1.Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Hur mycket som helst. Till exempel springa två lopp (Bellmanstafetten och Vårruset), köpa träningskort och använda det regelbundet, titta på sötvattendelfiner i Kratie, besöka Sydafrika, börja pensionsspara och deklarera en bostadsförsäljning alldeles själv. Och säkert mycket mera.

2.Höll du några av dina nyårslöften?
Ja. Att bli snällare mot JB och SS. De hävdar själva att det lyckats.

3.Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja, precis som förra året flera stycken. Jag är självfallet glad för deras skull. Men lite bittrare över att det betyder att jag och mina vänner inte kommer synka vårt barnskaffande nåt vidare. Och det är trist att vissa av dem inte hör av sig så ofta längre, som om vi inte skulle kunna umgås ändå. Jag sitter ju gärna barnvakt. Och umgås gärna såväl med som utan bebisnärvaro.

4. Dog någon som stod dig nära?
Nej, tack och lov.

5.Vilka länder besökte du?
England, Danmark, Kambodja, Thailand, Sydafrika.

6. Är det något du saknar år 2009 som du vill ha år 2010?
Jämställdhet. Renoveringspaus.

7. Vilket datum från år 2009 kommer du alltid att minnas?
Minns aldrig datum bortsett från min födelsedag och mina namnsdagar. Och mammas, pappas och lillebrors födelsedagar om jag anstränger mig. Solrosens är också enkel, samma som Jesusbarnets.

8. Vad var din största framgång 2009?
Jag löste flera jobbutmaningar som jag från början inte visste hur jag skulle ta mig an. De är klara och de blev bra. Dessutom att jag orkade stå på mig med krångliga saker som försäkringsärenden och allergitester.

9. Största misstaget?
Att inte stå på mig och kräva säsongsinfluensavaccin. Att inte ha ännu mer framförhållning, bättre planering och mer kontroll vad gällde badrumsrenoveringen.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Ja. Flunsan med efterföljande utdragna och depressionsframkallande återhämtningsperiod. Så här var det. Och ja, jag är fortfarande så här oändligt tacksam över att åter vara frisk.

11. Bästa köpet?
Mina olika resor. Jag är så glad över att jag för två år sedan startade ett särskilt resesparande. Jag har nytta av det prick hela tiden.

12. Vad spenderade du mest pengar på?
Badrumsrenovering och utlandsresor.

13.Gjorde någonting dig riktigt glad?
När jag återfick smak- och luktsinne. Att jag fick lära känna solrosen.

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2009?
Antagligen ingen. Låtarna som jag skrev skulle påminna mig om 2008 har jag redan glömt bort. Möjligen Ibland gör man rätt, ibland gör man fel av och med Markus Krunegård som var ett ständigt närvarande soundtrack till Sydafrikavistelsen.

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Förra året skrev jag:

Nu är mitt mående inte enkom relaterat till patriarkatet, det vore allt för destruktivt, men fokus för den här bloggen är avgränsat. Boken Bitterfittan gjorde mig påmind om patriarkatet på ett otäckt vis precis i början av 2008 (minussidan helt klart). Framåt höstkanten hade jag återfått tron på den manligare delen av mänskligheten av olika anledningar (+50 kanske). Den sjönk senare igen (till typ noll). Just nu bedömer jag att jag ligger på plus igen.

Bitterfittan har fortsatt att vara närvarande (Jag såg den på teater men blev inte impad, hade gjort bättre manus och regi själv kändes det som). Den påminner ofta om svårigheterna med vardagsjämställdheten och hur krångligt det kan vara att leva efter mitt motto: förverkliga mina potential utan att kompromissa med mina ideal.

Men jag är absolut på plus. Jag har varit mycket gladare 2009 än 2008.

16. Vad önskar du att du gjort mer?
Varit i Skåne. Ryckt på axlarna. Vilat.

17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Blivit besviken. Renoverat badrum.

18. Hur tillbringade du julen 2009?
Med min familj och sen ett par dagar med solrosens familj.

19. Blev du kär i år?
Ja.

20. Favoritprogram på TV?
Tittade ovanligt lite på tv under 2009. Men gillade arrested development och svenska hollywoodfruar.

21. Bästa boken du läst i år?
Läste tyvärr lite färre böcker än vanligt. Kiphones förtjänst delvis. Har dock gått med i en bokcirkel så det ska bli bättring på läsandet framöver. Jag gillade Yacobians hus.

22. Största musikaliska upptäckten?
Spotify.

23. Något du önskade dig och fick?
Ett fårskinn.

24. Något du önskade dig men inte fick?
Fortfarande ingen upphävning av den idiotiska regeln om räntekostnader för uppskovsbelopp vid bostadsförsäljning. Diskmaskin.

25. Vad gjorde du på din födelsedag 2009?
Fick champagnefrukost hos fina vännerna, boxades och åt våfflor, alltsammans i tre söta vänners lag. Den feta festen hade jag sen med fyra andra jubilerande vänner i mars.

26. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Jämställdhet, slippa badrumsrenovera.

27.Vad fick dig att må bra?
Solrosen, virgin mary till frukost, de fina resorna med SKFBA och SS.

28. Vilken kändis var du mest sugen på?
Ingen.

29. Vem saknade du?
Många i Skåne. Och min New Jerseyvän MC. Hoppas på att få träffa honom snart igen, det var alldeles för längesen.

30. De bästa nya människorna du träffade?
Dogge, den söta lilla mjuka vovven. Fina kollegor/jobbsamarbetsparter har förgyllt arbetsåret. Och så flera av solrosens vänner som jag inte kände sedan tidigare.

No comments:

Post a Comment