Friday, January 21, 2011

Föräldraledighet på 2010-talet del 4

Fler än jag funderar på och skriver om föräldraledighet och folks åsikter i frågan.

Jag har inte råkat ut för riktigt lika mycket påprånglade åsikter men ändå. Det här med att folk har åsikter gör mig dessutom kluven. Jag har ju också åsikter som i någon mån handlar om att jag tror mig veta bättre än andra och kunna ta beslut å deras vägnar. I den här frågan framför allt en åsikt: kvoteringen av föräldraförsäkringen. Jag tror att en lagstadgad 50/50-uppdelning skulle ha fin effekt på samhället i stort. Säkerligen en hel del krångliga övergångskomplikationer för både arbetsgivare, individer med olika planer/åtaganden/önskemål och familjer som dessutom ska få ihop det gemensamma pusslet. Men i längden definitivt ökad jämställdhet i form av barns ökade tillgång till båda föräldrar och föräldrars ökade ansvarstagande för både arbetsliv och privatliv.

No comments:

Post a Comment