Tuesday, April 5, 2011

Deklarationsmöget

Vi sitter tre personer med sammanlagt fyra akademiska examina i soffan å försöker deklarera. En av oss har erfarenhet av jobb på Skatteverket. En är civilingenjör å kan räkna.

Inte nog med att vi inte kan tyda blanketter å broschyrer. Dessutom verkar det som om vi blir skyldiga en massa pengar. Deppigt. Jag som hade föreställt mig hur medlemskapet i Skattebetalarnas skulle direktkvalla mig för en massa bra kryphål.

Tänka positivt var det. Tacka staten för föräldrapenningen. Å för kejsarsnittet. Å för dagis.

3 comments:

  1. det blir nog bättre nästa år ska du se, när du varit mammaledig ett helt år utan att jämka =) Jag blev överlycklig över min deklaration i år och överväger att vara mammaledig snart igen ;)
    härligt att se att du har ytterligare en kul blogg man kan följa!!! du är grym med ord, tjejen!
    kram
    ps. ja, månadsuppdateringar är kul, men jag inbillar mig att de största "milstenarna" är passerade vid 1½ års ålder, därför upphör de i den formen! En bloggerska jag följer tog bild på sin bebis liggandes på samma matta en gång varje månad och jämförde månad för månad - också ett kul sätt att följa sin bebe och kul för andra att se hur stor beben har blivit också!

    ReplyDelete
  2. Åhå! Tack för peppen! Hade inte alls tänkt på det där men det är ju helt sant. Ska jobba lite i höst men det blir helt klart andra bullar på skattekontot ju...

    Å klart du ska vara föräldraledig snart igen...Ebba måste ju få minst en lillebror... :-) Edith får rent av flera om hon bara sover gott om nätterna så att mamman är pigg å orkar med!

    Kul idé med foto på samma matta också! Tänker mig att vi sen ska samla åtminstone månadsuppdateringarna i nån form av bok åt Edith å då kan man ju sätta in foton från varje månad också. Å håller helt med att nånstans får man ju dra gränsen också.

    ReplyDelete
  3. Låna ut pengar gratis till staten gratis= något att glädjas över? I say no! Jämka och sätt in på sparkonto istället.
    Fö anser jag att Skatteverket (s broschyrer) bör förstöras.
    /Juristen.

    ReplyDelete