Friday, April 29, 2011

Till hemliga bokvännen

Hej bokvännen!


Övergripande
Jag är inte pysslig/pyntig, inte nån samlare utan mer ett fan av förbrukningsvaror. Jag brukar önska mig sånt som diskmedel, disktrasor och stearinljus i julklapp. På fritiden reser jag gärna till intressanta resmål (drömmer om att åka till Nordkorea), umgås med vänner, äter god mat och spelar sällskapsspel när det hinns med. Med en 3 månaders bebis blir det inte så mycket resa eller spel. God mat är nog huvudintresset just nu. Ska komma igång å träna nu å äta bra å nyttigt. Detoxar mig från lösgodis så godis rent allmänt får gärna undvikas i paketet. Tar gärna emot tips på goda recept på bra mat.

Jag tål inte
Ägg, nötter, mandel, kiwi.

Jag gillar
Frukt som ingrediens i maten, baka kakor, bra råvaror, sylta & safta, glass. Dricker mycket kaffe. Te ibland.

Film, radio & tv
Gillar drama och dokumentärt, nyheter, ogillar sitcoms med pålagda skratt. Lyssnar på P1 och ibland även P3 (mest för att kolla vad för musik som gäller för tillfället). Gillar allt från radiodokumentärer.

Favorit-bok-genre 

Fiktiva men realistiska romaner, fakta/reportageböcker

Bra författare

Kerstin Thorvall, Björn Ranelid, Ulf Lundell, Anette Kullenberg, Märta Tikkanen


Vill inte läsa
Manliga nobelpristagare, Strindberg, science fiction, könsstereotyp chick-lit


Skämsböcker
Allt som heter "based on a true story". Barn som dör, kvinnor i prostitution, hivpositiva missbrukare - ju mer tragik desto bättre.


Böckerna som betytt mest
Bitterfittan (Sveland), Den allvarsamma leken (Söderberg), Vid avgrunden (Sereny), När man skjuter arbetare (Thorvall), Två (Tikkanen)

Min läsning de senaste åren

Mycket nya pocketböcker kontinuerligt. Beställer stora laddningar på nätet, förbokar så att jag får dem när pocket släpps. Mest stora svenska romaner och verklighetsbaserade historier. Ganska mycket om klassfrågor och feminism. En del om Israel/Palestina. Bästa bok jag läste 2010 var Sofi Oksanens Stalins kossor som jag fick i bokbyte då. Senast läst är Den ofrivillige monarken (Sjöberg) och Min kamp (Knausgård). Den sistnämnda var bra. Den förra sisådär. Nu ska jag börja läsa Underbara dagar framför oss (Berggren) eller ASKungar (Ohlsson) - har inte bestämt mig ännu.

Nyfiken på

Deckare vore kul, har läst ganska lite sånt bortsett från Alvtegen, Wennstam å nån till. Lyrik läste jag mycket när jag var yngre och skulle gärna läsa mer av nu också. Böcker av icke svenska/amerikanska författare. Finland. Nordkorea.

Drömboken att få i paketet

Hyfsat lättläst men välskrivet - så att jag faktiskt lyckas läsa mellan bebismatning å nappistoppning. 

1 comment: