Wednesday, August 31, 2011

Multikulturell gruppvåldtäkt

När jag skrev för Helsingborgs dagblad fick jag en del mail å brev från läsare. Oftast väldigt fina. Såna som värmde å gjorde det meningsfullt att varje vecka producera text på beställning.

Ibland fick jag liksom exempelvis Linus å Rebecka en helt annan sorts brev.

När jag skrivit den här texten fick jag mail av en mamma som idiotförklarade mig grundligt. Skulle jag bara få egna barn nån gång (vilket hon ilsket förklarade att hon var helt säker på att jag inte hade) skulle jag ändra åsikt å rent av komma att förorda dödsstraff för personer som begår övergrepp på barn.

Ramaskri är för milt för att beskriva läsarstormen efter det här. Folk ringde ner chefredaktören. Folk sade upp sin prenumeration. Jag kallades stilpolis å klassföraktare. Jag svarade vänligt på alla brev å fick även möjlighet att skriva en kommentar på insändarsidan som en dag fylldes med folks reaktioner.

Å efter att jag uttalat mig i positiva ordalag om invandring fick jag ett brev från en man som uttryckte att såna som jag "förtjänar att utsättas för en multikulturell gruppvåldtäkt". Det låter sådär-mysigt. Gruppvåldtäkt alltså. Oavsett utförarnas ursprung. Chefredaktören polisanmälde.

Jag undrar fortfarande var allt hat å ilska kommer i från. Å varför det måste kanaliseras genom brev/kommentarer till personer man inte ens känner. Tänk om all denna ork kunde användas till något positivt?

2 comments: