Tuesday, September 27, 2011

KIPs tisdagslista

I söndags skulle ni sett en DJÄVLIGT FÖRBANNAD DJÄVULSKVINNA om ni varit i närheten av Thorildsplan. Å allt har jag mig själv att skylla. Jag var på väg att skriva tisdagslista på en söndag, kändes som att det inte kunde vänta. Men sen orkade jag inte.

Förra sommaren köpte jag en ny cykel. Cyklade till jobbet ett par gånger på min gamla utan växlar. Den är tung å jobbig. Fick för mig att jag skulle bli inspirerad om jag för en gångs skull köpte en splitter ny tvåhjuling. Fick även för mig att butiksnya cyklar inte är tunga i uppförsbackar. Jag är korkad. Jag lurade mig själv.

Jag betalade typ femtusen för skrället. Den är röd å fin å blank. Jag cyklade max tre gånger förra sommaren. Sen kom semester emellan. Jobbet flyttade å det kändes för långt att cykla från där vi bodde då. Å så var jag ju gravid å orkade mest ingenting mer än att äta ostmacka.

De där ostmackorna är det som sitter på min mage å mina lår nu. Där sitter de dåligt om kvinna vill ha på sig vissa av sina gamla smalbyxor. Så de ska bort. Å det var då jag fick idén att det skulle vara en winwin att börja cykla till jobbet efter föräldratjänsten som komplement till min lchf-diet.

Men det var en lose lose. Cykelåbäket stod i källaren. Ingen luft i hjulen. Jag släpade upp den. Slog huvudet i styret när jag balanserade i trappan. Bensinmacken nära oss hade ingen cykelventil på pumpen så jag fick ingen luft i däcket. Promenerade hem med den igen. Försökte med handpump sittande på innergården i mörker. Omöjligt. Trodde för ett ögonblick att däcken var trasiga. Blev på riktigt dåligt humör. Kändes det som om jag ville få tillbaka mina fem lusentappar? Nej det gjorde det inte. Det kändes som att jag ville sparka å slå ihjäl cykeln. Jag hatade den. Men jag ville inte låta den vinna över mig. Jag ville ta kommandot. Så det gjorde jag.

Fick promenera till nästa mack nästa morgon på väg till jobbet. Bingo på pumpsituationen där. Luft i däcken å kunde cykla. Men ändå är det inte kul alls. Låt mig rada upp anledningar till varför cykla suger:
- Kvinna måste ha hjälm. Hjälm är riktigt fult. Det enda som är fulare är bilden av mig själv förlamad i rullstol efter cykelolycka med grav övervikt å dregel från munnen å inga kompisar kvar för att de skäms över mig som både är ful å korkad.
- Kvinna blir svettig hur sakta hon än cyklar. Hatar svetten. Pallar samtidigt inte asa med tvättgrejer å smink å hårprylar till jobbet för att fixa mig där. Dessutom tycker jag det är nåt töntigt över att fixa sig på jobbet. Till jobbet kommer kvinna fräsch å färdig är min devis.
- Det tar sån jävla tid att låsa å låsa upp. Alla jobbiga nycklar å lås kvinna måste ha i stan, portar som det ska ledas in å ut genom. Väska å kassar som ska lastas. Å så hjälmjäveln då förstås.
- Kvinna har usel balans å blir livrädd för alla som tror att de kör touren på väg till sitt svennekontorsjobb.
- När kvinna cyklar i stan kan hon inte lyssna på ipod samtidigt. På så vis går jag miste om alla möjligheter att lyssna på musik/radio för på jobbet delar jag rum å hemma underhåller ju cheetahn.

2 comments:

  1. Jag cyklade också till jobbet förut, men när tidningarna envisas med att ha rubriker som nu "cyklisterna skadas mest" och det uppenbarligen är en nära döden-upplevelse att cykla i stan, så har jag blivit en fegis. Förstår inte hur jag ska kunna cykla med E bak i barnstol, det får väl bli på landet då...

    ReplyDelete
  2. Jenny: Ja jag vet. Det är livsfarligt! Flera bussar å flera filer längs min väg till jobbet. Å flera väg/byggarbeten också. Livsfarligt. Jag cyklar väldans defensivt å släpper fram galenpannorna, hoppas det ska räcka. Å cykla med bebis, ja, känns inte aktuellt på ett bra tag i stan i alla fall.

    ReplyDelete