Friday, September 2, 2011

Kvotera mera

Anna skriver om det. Å jag håller förstås med. Mina tankar på fler barn är positiva. Men samtidigt helt klart beroende av hur vi båda upplever den här föräldraledigheten. Om solrosen skulle säga, ja tack, fler barn men inte vilja vara föräldraledig halva tiden, då vet jag inte om jag vill det heller. För mig är det här ett teamwork om jag också ska lyckas med mina jobbmässiga ambitioner (som inte är direkt spektakulära men ändå betydelsefulla för mig).

Att säga att vi inte skulle ha råd? Att solrosen inte skulle ha råd. Aldrig. Har vi råd att ha barn alls har vi också råd att tillbringa tid med dem. Som kamrat K sa häromdan:

- Alla som påstår att de inte har råd att låta pappan vara föräldraledig halva tiden. Om de åtminstone sa som det var istället, att de prioriterar att ha en ny bil, bo i villa å åka på semestrar.

Ett tänkbart förhållningssätt när vi möter har-inte-råd-attityden är således att säga: Ok, själva prioriterade vi bort bil å hus i stället.

4 comments:

  1. Huvudet på spiken! Visst finns det folk som inte har råd på riktigt, men för de allra flesta så handlar det här med ekonomin om val och prioriteringar.

    Det är lite samma sak tycker jag när folk kommenterar vår eko-livsstil med att det är ju så dyyyrt med ekologiskt. Och sen skriver på fejjan veckan efter att de köpt ny bil/ska åka utomlands. Själva var vi hemma i Sverige hela sommaren, men vi var tillsammans!

    ReplyDelete
  2. Och för den delen - kollegan som ondgjorde sig över sina vänner som åkte til Thailand varje år, och samtidigt sa att matlåda var botten av livets nödtorft typ. "Ja, men man sparar ca 20 000 om året på det", sa jag då...

    ReplyDelete
  3. Jag är glad att vi fick barn innan vi hunnit skaffa hus eller bil. Det är nog mycket svårare att leva på mindre pengar än man budgeterat för om man har en massa lån att betala varje månad...

    ReplyDelete
  4. Jenny - Ja det här med konsumtionen alltså. Hur man kan sätta det mot barn är för mig en gåta.

    Susanna - precis, vi saknar ju inte det vi inte haft på samma vis som om vi gör oss av med nåt vi gillar. Att sälja villan å flytta till liten hyresrätt hade ju känts jobbigt. Om man nu ville bo i villa alltså. Själv vill jag inte sköta pelletspanna eller klippa häck.

    ReplyDelete