Tuesday, October 4, 2011

KIPs tisdagslista

Jävligt förbannad, jodå.

Gubbar, gubbar, gubbar. Å så EN kvinna. En enda. Nog för att rektor är kvinna. Å nog för att hon på intranätet beklagar att det blir så här. För oavsett om hon vill vända upp å ner på kalaset kan hon inte gå emot valresultat. Så det blir som vanligt. Män röstar fram andra män.

Det är roligt att gå till jobbet å roligt att komma hem. Så sa min kollega om att ha barn å jobba. Jag håller med. Men det är uppenbara inkörningsproblem. Från att ha varit den med full cheetahkoll har jag ingen aning. Å i teamet vet ingen vad den andra handen gör. Eller så tror vi att den andra handen redan gjort. Då glöms sånt som blöjor bort när vi ska på middag. Å i de nya rollerna är vi trötta på kvällarna å hinner/orkar inte umgås högkvalitativt. Vi tjafsar om onödiga saker som cheetahvinterkläder å annat trams. Blä. (Hade det här varit en måndagslista hade jag skrivit om hur fin solrosen är med cheetahn å hur bra hand han tar om henne å hur tålmodig han är å hur glad jag blir när jag ser dem tillsammans.)

Det är så tråkigt att städa. Jag vägrar att min lediga tid ska gå åt till städning. Jag städade inte när jag hade föräldratjänst. Jag tänker inte städa nu. Jag skulle förstås kunna jobba 5% mindre å städa 2 timmar i veckan. Tack men nej tack. Jag jobbar hellre 105% å payar ett proffs för städgörat. Flytta till hus är helt uteslutet. Inte en chans i helvetet att jag lägger min fina lediga tid å mina värdefulla slantar på sånt som staket, tak, gräsmattor eller pellets. Blir provocerad av själva tanken.

5 comments:

  1. Tack för att du myntade begreppet föräldratjänstgöring för mig. Det känns helt rätt.

    Jag kommer heller aldrig bo i hus igen. Aldrig. Det värsta man jan göra, är att släpa en dammsugare upp och ner för en trappjävel.

    ReplyDelete
  2. Oh du saliga. Dammsugning som dessutom är min värsta hushållsuppgift. Påminn mig om jag nånsin får för mig att blogga om hur mysigt det vore med typ trädgård.

    Å ja, föräldratjänst it is. Det är i alla fall ingen ledighet. Hatar också när uttrycket "grav-ledig" används vilket jag sett å hört flera gånger om folk som är hemma å vaktar ungar. Det skulle väl möjligen innebära ledighet under själva graviditeten i väntan på bebis, eller? Utstrålar att det verkligen bara skulle handla om kvinnan dessutom.

    ReplyDelete
  3. Älskar när du är arg! För då blir jag också arg och upprörd och jag gillar det!

    ReplyDelete
  4. Åh vad jag känner igen det du skriver om inkörningsproblem! Här falls det tillbaka i "mammaansvarsrollen" - vilket inte känns bra men svårt att hålla emot.

    Och städningen! Usch och fy. Har tvättstugan idag och blir så förbannad att hela dagen ska gå åt till det att jag vill flytta nu nu nu till en lägenhet där det finns plats för tvättmaskin.

    ReplyDelete
  5. Anna - arg är bra! Kan vara det i alla fall!

    Jenny - tur vi reflekterar över det här med rollerna i alla fall. Å inte bara ser dem som "naturliga" eller nåt.

    ReplyDelete