Thursday, October 13, 2011

Smaskiga avslöjanden om KIP

Spännande ska det bli på lördag! Å kul är det att få ett kedjebrev.


Så lika bra att skynda svara på frågorna. Kanske nån jag ska träffa på lördag som är nyfiken också å då kan jag ju ge en försmak. Hur klyschigt det än låter så är ju främlingar vänner vi ännu inte känner...


Varför började du blogga?
Har alltid skrivit för att uttrycka mig. Gick en kurs i skapande svenska på Lunds universitet 1999. Lärde mig html å skaffade en passagenhemsida kort därefter. Skapade en del som jag kallade "logg" på den där jag skrev prosa-lyrik-dagboksliknande små texter med ojämna mellanrum. Den finns kvar här. Det är en blandning av skämmighet, nostalgi å ömhet jag känner när jag besöker sidan idag. Så sent som för nåt år sedan var det nån som mailade mig att hon hittat nåt jag skrivit på sidan å ville berätta att hon gillade det. En tjugo år äldre trebarnspappa hörde av sig en gång å ville ses  "för gemensamma himlariter" efter att han läst vad jag skrivit där. Å en trettioårig oskuld mailade att han kände att vi var så lika efter att ha läst. Det är underbart vad folk kan läsa in.



Sen fick jag krönikörsuppdrag å skrev regelbundet i tidning. Kände då inte så stort behov av bloggande - som det fortfarande inte ens kallades. När jag bodde utomlands 2000 å 2002-3 skrev jag ibland på passagensidan å en del i veckomail till vänner/bekanta. När jag flyttade till Bangkok 2005-6 skapades bangkokblattar.com som jag skrev med mitt ex. Sidan är nedlagd (men allt sparat förstås) för ingen orkade/ville betala för den längre.


Nåt år senare skapade Jenny devilwomen å inbjöd mig. Samtidigt skapade jag motvalls för att ha ett arkiv för mina krönikor å annat jag skrev som frilans. I Sydafrika för ett par år sedan fick jag för mig att det var kul med en receptblogg. Solrosen å jag har en gemensam lösenordsskyddad blogg om cheetahn för enbart släkten. Å nu har jag även startat en helt ny karriär


Jag har tydligen börjat blogga väldigt många gånger. Å ännu inte slutat. 


Varför? Ofta är det nog för att jag är förbannad, vill berätta det å få folk att ända åsikt. Skulle dock ej tro att mitt skrivande nånsin fått nåt större genomslag som opinionsförändrande...moahahaha... Men även för att skriva nåt slags dagbok förstås. 


Vilka bloggar följer du?
Massor. Skrev om det här å där finns även lista för dem som vill få tips.

Vilka favoritfärger har du?
Kläder, mest svart, grått tror jag. Men en hel del rött, grönt å lila också. Gillar prickigt å randigt, helst i svart-vitt.

Vilka favoritfilmer har du?
Dokumentärer. Några favoriter finns i min profil. Ser sällan på film numera.

Vilket land drömmer du om att besöka?
Nordkorea, Kongo, Rwanda, Kaliningrad. 



Å så Kambodja igen, alltid Kambodja. För att inte tala om Finland, underbara republiken Finland. Dit åker jag om två veckor!

3 comments:

  1. Kul att läsa! Känner igen mig en hel del i din blogghistoria, började också med en passagenhemsida med "logg". Tyvärr är det dock en hel del grejer som inte är sparade.

    ReplyDelete
  2. Jag glömde Iran. Så: Iran. Skulle även vilja lägga till Somalia. Hörde ett sommarprat idag där det sades att Somalia påminner om Öland. Det lät så spännande. Fint det vore att t ex åka till Somalia med cheetahn om det nån gång blir frid å fred där!

    Jenny, svara på enkäten du med! Spännande ju!

    ReplyDelete