Friday, October 21, 2011

Vårdval

Om det här vore en tisdagslista hade jag varit jävligt förbannad över att jag blivit sjuk. För tredje gången på tre veckor. Hur är det möjligt? Halsont å feber. Första gången var en fredagkväll å så blev jag bättre igen på söndagen. Förra veckan bröt det aldrig riktigt ut men jag var hemma på fredagen å jobbade i soffan för att vila. Onsdag kväll var jag riktigt febrig å igår mådde jag så ruggigt att det blev sjukanmälan. Idag lite bättre igen men inget jobb. Mår okej, med alvedon helt okej. Men det känns som om nåt inte stämmer.

Jag skulle vilja välja nåt slags vård som snabbt kollar upp vad som är fel å botar. Men se det går inte. För vårdcentralen där jag gått sedan jag flyttade till Sthlm säger att jag inte är "listad" där. Å då vet jag ändå att jag fyllt i en sån lapp i deras reception en gång. Å VC närmast där vi bor nu säger att jag får ringa på måndag kl 8.15 å få en tid. Fast de poängterade att jag inte behövde ringa om jag känner mig bättre. Dööööhhhh. Hade jag lust att skrika då. Jag hade ju precis förklarat att jag ringde för att jag verkar bli sjuk å frisk omvartannat.

Som om detta inte räcker måste jag:
- lämna nåt blodprov för att kolla immuniseringstjosan efter att jag fick cheetahn. För att jag har blodgrupp 0- å cheetahn har nån plusvariant som jag lyckats glömma bort. Ska man ha koll på sin unges blodgrupp?
- fixa en tid för att få ny astma- å allergimedicin utskriven. Detta är också ett mindre företag då VC sa att jag var för sjuk för att gå där å sjukhusens allergimottagningar kräver en remiss från VC som VC vägrar ge eftersom jag inte är lista där. Moment 22, check!

5 comments:

  1. Men vänta, varför måste du gör det där immuniseringsprovet nu? Det behövde inte jag göra förrän jag var gravid igen? Punkt punkt punkt.

    ReplyDelete
  2. Försöker nu febrilt komma på vad E har för blodgrupp. Jag vet inte vad jag själv har heller. Gör en mental notering att kolla upp "när jag har tid över".

    Krya på dig!

    ReplyDelete
  3. Älskar sjukvårdsbyråkrati! Min hypokondri till trots håller jag mig lååångt ifrån sjukvården, speciellt VC.

    Är också 0-, whoho!

    ReplyDelete
  4. Jag har ingen aning om vad min unge har för blodgrupp. Min egen vet jag om bara för att jag är blodgivare. Den är samma som mitt motto.

    ReplyDelete
  5. Anna - joserru, om jag fattat rätt är det en studie där de kollar om risken för immunisering vid nästa bebbe minskar om man får en extra spruta i vecka 30 första graviditeten. Å det är ju himla bra Funkar det kommer alla få det.

    Jenny - hehe, ja kanske kan vara bra att veta.

    Johanna - great minds...have same blodgrupp :-)

    Jonna - hmmm. Mycket nyfiken på ditt motto!

    ReplyDelete