Sunday, December 25, 2011

Vit jul

Nej knappast i vårväders-Skåne som sagt. Men vit i bemärkelsen spritfri. Lite glögg ja. Å en julöl eller två slank ner. Men inte mer.

Cheetahns jul ska aldrig präglas av fulla vuxna så vitt jag får bestämma. Vi behöver inte vara talibaner men alkoholen ska inte stå i fokus.

Det betyder inte att jag inte kan dricka eller att jag tycker att nån annan måste låta bli i alla lägen. Men så länge cheetahn är liten ska hon inte behöva vistas i sammanhang där alkoholen står i centrum. Å dem vi firar jul med får ställa upp på ett rimligt lågt alkoholintag. Annars hittar vi nån annan att fira med.

På fester i övrigt går jag gärna hem med cheetahn från kalaset när folk fått i sig en sup för mycket. Å solrosen å jag delar upp oss så att den som festar inte har huvudansvaret för cheetahn den kvällen å natten. Det ska finnas minst en trygg vuxen som luktar å pratar som vanligt.

Mvh
gärna_moralkärring_79

4 comments:

  1. Bra skrivet! Vi hade också en låg alkoholkonsumtion här hemma - jag drack julmust, maken ett par julöl och resten av släkten likadant. Men det blev heller ingen långrandig middag med fem småttingar utan fokus låg på lekar, ta det lungt och hindra barnen från att riva ner grejer.

    ReplyDelete
  2. Jag är ganska säker på att jag hade varit missbrukare idag om det inte vore för att min mamma alltid var ett föredöme när det kom till alkohol. Hon drack ett glas då och då när vi var på kräftskiva eller julbord eller liknande, men blev aldrig märkbart påverkad. Första gången jag såg henne berusad var jag över tjugo år.

    Min pappa on the other hand är narkoman och alkoholist och bjöd mig redan när jag var i fyra-fem-årsåldern, för att jag skulle "lära mig att hantera det", och under tonåren umgicks jag nästan uteslutande med missbrukare. Idag är jag den enda av oss som lever ett "normalt" liv med jobb, bostad osv.

    Det ligger annars nära till hands att säga att det faktum att jag blev gravid var det som styrde in mig på ett mindre destruktivt spår, men jag är inte den enda från det gamla gänget som fått barn, däremot den enda som insett att det inte går att kombinera med att fortsätta som förr.

    Skillnaden, är jag nästan säker på, ligger i våra olika uppväxtvillkor. Medan min mamma var skittråkig och vägrade köpa ut vilka argument jag än körde med och alltid hämtade mig när jag ringde, oavsett tid och tillstånd så hade de "schyssta" föräldrar som bjöd oss på alkohol och lät oss vara med på deras fester.

    ReplyDelete
  3. Skäms över att jag inte lyckats svara på era kommentarer förrän nu. Bu för mig.

    Jenny - nej alltså, kvinna HINNER ju inte ens dricka en massa med barn som ska tas omhand. Vi hade gemensam alkohol för hela sällskapet under nyårsveckan nu. Nån box vin att ta av till middagarna. Å så några fina flaskor vin, nån skumpa å portvin till nyårsmiddagen. Den som har en unge att ta hand om går ju back på ett sånt upplägg, helt klart!
    Jag drack vin till maten max 2 ggr under veckan. Å kanske 2 glas på nyårsafton samt en liten smutt portvin till desserten. Ingen skumpa vid 12 ens, var trött å inte sugen...

    Jonna - himla fint att du delar med dig av dina erfarenheter. Har inte mkt att kommentera egentligen. Men jag tror på det du skriver å känner mig stärkt i min inställning.

    ReplyDelete
  4. När jag läste det jag själv skrivit med "nya" ögon så såg det genast väldigt svartvitt ut. Jag har såklart haft vänner som inte valt den destruktiva vägen också, men de jag umgicks med jämtjämtjämt och var tajtast med var helt klart de jag nämnde förra gången.

    ReplyDelete