Wednesday, June 27, 2012

Mina viktigaste politiska frågor

Helt ogenerat stjäl jag rubriken härifrån.

1. Jämställdhet, mångfald och rättvisa.
Alltid. Överallt. Bums. Eftersom jag just nu är småbarnsförälder tänker jag för närvarande mycket på sånt som kvoterad föräldraledighet, arbetslivets förenlighet med föräldraskap i allmänhet å en genusmedvetenhet å mångfaldstänk inom förskolan. Men även jämställda löner. Kvinnor på fler ledande poster.

2. Republik.
Ge mig en president. Låt Estelle slippa ärva ett otidsenligt yrke.

3. Yimby - yes in my backyard.
Bygg nytt å mer å nyskapande å våga ta ut svängarna. Jag är trött på att alla hus som byggs just nu ser ut som i Hammarby sjöstad, Stockholm, Västra hamnen Malmö å Norra hamnen Helsingborg. Vita putsade fasader, ekparkett, öppen planlösning å vitt vitt vitt. Förtäta istället för att sprida ut. Bygg kvarter i stället för punkthus. Å bygg miljövänligt.

4. Bra å nyttig mat.
Det handlar inte bara om individers val för då väljer de rika å de medvetna bra mat å de som inte har råd eller har kunskap käkar coca cola å vitt bröd. Jag vill inte att cheetahn ska dricka oboy på förskolan eller serveras märkliga halvfabrikat i skolbespisningen. Å jag vill inte att hennes jämnåriga ska behöva det heller.

5. Avskaffad reavinstskatt.
Jag kan inte förstå varför privatpersoners vinst ska beskattas. Nej. Jag tycker inte att det är rimligt att det inte ska löna sig mer att vara sparsam å investera jämfört med att konsumera. Åtminstone inte när det gäller de summor som jag som småsparare kan befatta mig med. Å jag vill att den där fåniga uppskovsskatten tas bort å att jag får skadestånd för sveda å värk för att jag blivit så irriterad på den.

No comments:

Post a Comment