Friday, January 18, 2013

The never ending sysslor

Dobre futro skrev tänkvärt om städschema å uppdelning av sysslor hemma. Jag hör till dem med hög tröskel.

Jag är inte känslig för oreda även om jag trivs bäst i ordning. Fram till för några år sedan var jag definitivt en sån som kunde haft kvar jordhögen på golvet i fem dagar. Mitt korridorrum i Lund var ofta fyllt av disk. Nån period sov jag på en madrass på golvet eftersom sängen var så full av prylar.

Numera är mitt rättesnöre att ha få prylar, ha skåp/garderober med luckor istället för öppna hyllor (så att ytan åtminstone känns clean) samt att betala för professionell städning med jämna mellanrum.

Jag betalar så gärna för att nån som städar effektivt å ordentligt tar hand om mitt hem emellanåt. Då görs sånt som vi aldrig orkar själva också t ex torka köksluckor å lister, skura glasväggen i duschen, putsa speglar etc. Eftersom vi just nu ålagt oss själva ett digert sparpaket är vi restriktiva med detta men ibland känns det ofrånkomligt.

I somras gjorde solrosen å jag förresten ett ryck gemensamt som jag kan tipsa om. Vi bestämde att vi skulle städa en helg. Vi fick säga alla saker vi önskade skulle göras å så skrev vi ner allt på en lista. På listan hamnade utöver vanliga saker som dammsugning, våttork å badrum bl a rensa i hallgarderoben, torka köksluckor, plocka ordning i stringhyllan å damma den, skaka stora mattan å sortera ut kläder till frälsis. Allt som sades av nån skulle med även om en tyckte det var overkill/onödigt. Sen valde vi varannan sak tills allt var bokat. Å så skulle allt vara gjort när helgen var över. Det blev superbra å alla var nöjda även om det såklart tog rätt mycket tid.

Det som är bra med detta sätt för folk som inte gillar att ha fasta sysslor är ju att det kan bli variation beroende på vem som väljer först å det går att undvika att välja sånt som en är less på att "alltid behöva göra för att den andra inte ser behovet".

2 comments:

  1. Jag känner nog mer igen mig i det länkade inlägget eftersom jag alltid varit ett ordningsfreak och har rätt mycket högre städdtröskel än maken (som under det år han bodde själv innan vi flyttade ihop inte ens ägde en dammsugare).

    Då gjorde jag ett städschema liknande hennes men där vi fyllde i allt eftersom någon av oss gjorde något här hemma. Så fick vi bukt på att maken tyckte att vi gjorde lika mycket fast det egentligen var 75/25.

    Nu delar vi bra på vardagssysslorna, men fortfarande gör jag mer sällansysslor och är den som säger att vi måste tvätta/byta lakan/dammsuga. Jag tror inte att maken har torkat en kökslucka eller städat ugnen nån gång t ex. Så där är ju ditt förslag perfekt, men jag har också funderat på det där med att köpa in "sällanstädning" då och då, för nu med två små år tiden mer knapp. Men jag har inte riktigt förstått hur det funkar, har bara bekanta som har "veckostädning" etc...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ugnen...hmmm, en sån har jag nog aldrig städat...

      Byta lakan å planering/projektledning av tid är det nog jag som initierar i 75% av fallen hos oss btw.

      Ja testa vårt sällanstädningsupplägg nån gång å rapportera gärna om hur det kändes!

      Anculus som jag anlitat tar 165/h för sån sällanstädning som jag använt. Blir 2,5-4h beroende på vad som ska göras. De kan ju diska å plocka upp leksaker men har en gjort sånt själv innan sparas ju tid.

      Delete