Sunday, February 17, 2013

Vardagspusslet till hösten

Som vän av ordning och planering* har vi förstås redan funderat på hur föräldraledigheten med nya cheetahn kan läggas upp. Så här är planen i dagsläget. Hela teamet har gemensam semester de två första veckorna i juli. Jag är sen preliminärt ledig från mitten av juli men småjobbar kanske lite om jag vill/orkar. Är jag supertrött eller mår dåligt tar solrosen lite föräldraledigt med cheetahn. Solrosen är ledig typ hela augusti beräknat på att nya cheetahn kommer ca den 8/8 som planerat. Blir den jättesen får han väl vara ledig in i september.

Jag har föräldratjänst augusti - februari och har på pappret semester en vecka i månaden fram till årsskiftet. Detta för att beta av massa av min sparade semester som annars riskerar brinna inne. Jag jobbar dessutom på pappret fem timmar i veckan. Timmar som dock kan fördelas lite olika beroende på mitt projekt. Oktober blir det mer att göra. Därefter sannolikt mindre. Jag lämnar inte över huvudansvar till nån annan men har minst två personer som jobbar tillsammans med mig varav en har 10% avsatt på pappret juli-december. Min chef är superflexibel å ser både att jag kan jobba hemma å ha med nya cheetahn på möten. Stora cheetahn får gå 35 timmar per vecka på förskolan men de dagar jag inte behöver jobba kan jag förstås ha henne hemma om hon vill å det funkar bra eller åtminstone lämna sent/hämta tidigt.

Efter februari tar solrosen över och är hemma minst till och med augusti eftersom nya cheetahn kan börja förskola tidigast i september. Vill han vara hemma längre får han förstås det och vi får förstås bedöma när och i vilken takt det är lagom med förskolestart tillsammans. Jag lär ju ha semester på sommaren också så vi får tid tillsammans hela teamet även då.

Saker kan förstås ändras men detta är en plan just nu. Jag tror att vi båda är nöjda om detta funkar. Solrosens prio är att slippa overallmånaderna eftersom han i princip bara fick sådana med cheetahn medan jag fick två vårar. Mitt prio är att slippa vara föräldraledig på heltid utan kunna ha en jobbfot kvar på nåt sätt för att kombinera - det jag tyckte var absolut bäst när jag kunde som deltidsledig med cheetahn.

Kloka tips, synpunkter å förslag för att förfina upplägget mottages tacksamt. Å frågor såklart.



*Undertecknat planeringsfreak låg en sömnlös natt för ett tag sedan å funderade på hur vi skulle kunna disponera å möblera sovrummen (om vi då bor i huset dit vi ska flytta nästa år) å får tre barn. Nåt som alltså är ytterst oklart å om ifall att det skulle bli så ligger rätt långt fram i tiden.

No comments:

Post a Comment