Friday, May 17, 2013

Ett städrum utan lustgastillgång i Västerås blir väl också bra...

"vi möter dig där du är"

"vården är utformad för att ta tillvara dina erfarenheter och önskemål"

"vi tar hänsyn till hur just du vill ha det under din förlossning"

"vi ger stöd utifrån önskemål och behov"

"se det som att ni lånar sal och personal för ER förlossning"

Det här är citat (som jag samlat på mig i en anteckningsbok så har inga länkar eller) från förlossningsklinikernas å föräldrautbildningarnas information till blivande föräldrar i Stockholm. 

Visst känns det exakt så som barnmorskorna beskriver sitt jobb i t ex DN idag?

"nu är det precis så hemskt som vi befarade"

"kvinnor får känslan av att de inte är välkomna"

"Vi får ingen räddning under våren och sommaren. Det finns inte mycket annat att göra än att springa jävligt fort."


Så no offense om jag är lite skeptisk till värdet av att författa varesig förlossningsplan eller BB-plan. Jag fokuserar min energi å tid på att ställa in mig på att ha minimala förväntningar i stället. 

4 comments:

  1. Ja... inte är det nån upplyftande läsning. Klumpen i halsen infinner sig och alla runt omkring viftar bort det med: "nejdå, det kommer finnas plats för dig". Aha.. men OM det inte finns då?

    Föder runt midsommar, då kan jag tänka mig att som flest vill va lediga även i förlossningsvårdet. Plan B, att ta med mig alvedon, tältsäng och ett duschdraperi och inackordera mig i nåt hörn där på sjukhuset.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja usch. Usch. Å så ska en sitta där å ändå känna sig tacksam efteråt om "allt gått bra" vilket typ definieras som levande bebis. Som att det inte ska gå att vänta sig mer. Förra året var tydligen augusti mest kaos å det är ju då undertecknad är beräknad...blä.

      Delete
  2. Kan säga att jag känner mig rätt nöjd med att redan ha fött innan jag fick reda på hur det faktiskt är inom förlossningsvården, hade nojat rätt rejält annars. Sen hade jag ju visserligen tur i lotteriet också. Håller tummarna på att det blir bra för er också!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja tummar känns som nåt av det mest effektiva när allt är så osäkert. Jag hade föredragit om man inte fick välja i det här läget utan att de hellre placerade ut folk - om det skulle ge bättre planering å tillgång.

      Delete