Friday, January 3, 2014

Handla mer medvetet eko - session 1

Jag var alltså i affären med målsättningen att köpa eko om det finns eko. Så här blev resultatet.

Av 20 varor är ynka fem stycken eko: vaniljglass, chokladglass, nötfärs, gräddfil och apelsinsaft.

Mjölk råkade vi ironiskt nog få med en vanlig eftersom jag bad 3-åringen hämta och inte dubbelkollade vilken hon tog. Men det köper vi vanligtvis eko så det borde varit 6 av 20.

Batterier fanns förstås inget alternativ.

Då återstår 14 saker. Följande letade jag efter eko utan att hitta: spiskummin, mango, lime, tortillas/tacobröd, chilifrukter x 2.

Rödlök glömde jag faktiskt kolla. Gurka likaså. Och de två mellanmålsfrallorna till cheetahn och mig tog jag av gammal vana butiksbakade som sannolikt inte är eko.

Ananas kostade 5 kr. Kanske av en anledning... Knappast eko.

Avocado kostade 3 för 10 kr. Jag jämförde inte ens med eko eftersom jag skulle ha 9 st till gucca och vet att ev. eko skulle kostat oerhört mycket mer.

Slutsats: Det finns en del kvar att göra. Och jag måste gå till en annan affär än min närmaste för att få ett större utbud.

5 comments:

  1. Tips: allt som har någorlunda långt shelf-life brukar de ta in i butikerna om en ber om det. Färskvaror kan vara svårare, men om tillräckligt många frågar så…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra tips. Min näst närmaste affär har ett enormt sortiment så den bör funka för det mesta. Och min tredje närmaste affär är Sveriges största Ica Maxi. Känns som att de två kan komplettera varann. Dock flyttar vi snart och då får jag botanisera i nya butiker och be dem ta hem saker jag vill ha.

      Delete
  2. Avokado köper jag i princip aldrig eko. Har hört att det är en sån sak som inte skiljer sig så mycket åt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dubbelkollade idag. Ekoavokados kostade 35 kr för två. Vanliga 3 för 10. Alltså mer än fem gånger så dyrt.

      Delete
  3. Tråkigt med ett så dåligt ekoutbud. Avocado brukar jag inte heller köpa eko då det brukar vara rätt mycket dyrare och precis som du så behöver vi rätt många till guacamole. .

    ReplyDelete