Monday, January 13, 2014

Skåpsrensning

Var det nån som tyckte att vi verkar ha dyra vanor med tanke på mitt handlande förra veckan? Visst har vi det. Det finns en hel del att dra in på. Så den här veckan har jag bestämt mig för att bara köpa absoluta minimum och i stället göra slut på det som finns hemma. Tror faktiskt inte att jag ska behöva handla nånting alls i en mataffär innan fredag.

I kväll blir det de här burgarna. Serverade med couscous (sista i den påsen), en halv avokado per person samt improviserad mangosalsa på resterna av ett fryspaket mangotärningar. Inga tomater för det hade vi inga kvar. Och bröden blir rester av frukostens kalljästa rågfrallor. Rätt smaskigt tror jag att det blir. Burgarna är gjorda på ekobönor som vi hade i skafferiet. Jag bytte ut jordnötter mot cashew och lade till en tesked no-eggpulver så att de ska hålla ihop lite bättre. Nu står de i kylen å ska stekas så snart solrosen kommer hem.

Imorgon blir det studentpasta som jag redan gjort och ställt i kylen. Och på onsdag lutar det åt morotssoppa. Sen kommer det vara rätt tomt i kylen men nåt ska jag väl komma på och sno ihop till torsdag också.

2 comments:

  1. Tänkte inte på det, men vi har också rätt dyra vanor...räknade samman våra utgifter på matbutik (då inkl blöjor) en månad till 8000. Lite mkt kanske... Måste alltså börja/äta annorlunda, framför allt skuta köpa lyxglass. Ska tänka ihop januari sen och se om det blivit billigare utan att vi gett avkall på eko-inköpen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Äter också lyxglass. Har precis fått glassmaskin å vill göra mer själv men köpa eko ingredienser till den blir ju inte heller billigt... Dock bättre äta lyxig ekoglass än sunkigt godis tänker jag!

      Delete