Friday, September 25, 2015

22. Bibblan

Jag älskar bibliotek. Tycker om att sitta där och jobba, läsa. Tycker om att låna böcker.

När jag var liten läste jag tio böcker på en sommar (och fick en som belöning) på biblioteket där vi bodde. Jag gjorde det inte bara en gång utan två eller tre (har för mig att det var tre men minns inte helt säkert och vill ju inte överdriva) på den sommaren. Tror att jag var sju eller åtta år. Lokalredaktionen kom och skrev om mig.

När jag blev äldre och börjat spela piano lånade jag böcker med noter. Beställde noter som fjärrlån från andra ställen. Kopierade de stycken som jag gillade mest. Sorterade i pärmar.

På gymnasiet satt jag och en kompis på biblioteket och läste allt vi kom över om Israel-Palestinakonfliten på ett sportlov. En bibliotekarie plockade fram och diskuterade med oss. Vi var som förhäxade. Ville lära, läsa, veta. Oerhört präktiga - skulle en också kunna säga.

Biblioteket var det bästa (enda bra?) med Bjuv där och när jag växte upp. Jag vet inte vad jag skulle ha varit utan biblioteket. Det låter kanske dramatiskt, men vilken oas det var, vilken påminnelse om att det fanns en värld att upptäcka.

No comments:

Post a Comment