Thursday, January 5, 2017

Stockholm vaknar långsamt


Efter nyår har jag mest gjort sånt som inte fastnat på bild. Sett filmen Happy people. Se den, men bortse från Herzogs fjantiga speakerröst. Börjat se säsong 2 av Skam. Är halvvägs. Se den också. Varit på biblioteket och bl a lånat Trolldom i gamla stan. Läs den. Simmat, promenerat och mediterat.

Och så har jag tvättat, tvättat, tvättat allt efter semestern. Av rädsla för att råka få hem vägglöss eller andra objudna gäster.

Vi har pusslat alla pussel vi kunde hitta i hemmet.

Jag har matat mjukdjur med macka - för att få barn att äta macka.

Jag har gjort amerikanska pannkakor med kruskakli, vetekli och riven morot i. Och barnen åt med god aptit utan att ifrågasätta. ✌🏼

Årets första laddning müsli är rostad. Utgår från detta recept http://inquiringchef.com/chai-spice-granola-with-almonds-and-coconut/ men stoppar i rågflingor, kruskakli, linfrö och dubblar kryddgrejset. Godast nånsin. Har gjort samma i 1,5 år utan att tröttna. Längtar hem till min frukost varje gång jag är bortrest.

Har promenerat i snön.

Satte ut resväskorna på luftning. Glömde bort dem hela nyårsnatten och dagen därpå. Det regnade visst. De fick torka i badkaret. Är ni noga med uppackning och skaka väskor? Solrosen säger att jag är nitisk. Vill bara inte ha nån vägglusgate.

Har jagat treåring (in i en återvändsgränd) som vägrar åka bil och räknar ner dagarna tills han är fyra och tror att han kommer att få en framåtvänd bilbarnstol. 

Har skottat loss bilen. Står emot att betala för garageplats. En kvarts grävning då och då för att spara in 12000 om året. Bra affär säger jag. Solrosen suckar. Jag tänker att vi nu sparat 33 000 sedan vi skaffade bil! 

Planen för helgen: städa bort julpynt, se nötknäpparen på operan, kanske gå på bio.

No comments:

Post a Comment