Tuesday, August 22, 2017

Vänskap

Lista härifrån

Hur är dina egenskaper som vän?
Är glad för andras skull. När det går bra för dem och de mår bra är det bra för mig, tänker jag smått egoistiskt men också pga empati. 

Jag minns vad vi pratat om, har koll på folks barn, jobb och andra detaljer i deras liv. Jag är rätt bra på att höra av mig och verkställa planer. 

Jag skriver gärna brev/vykort och köper små presenter till vänner när jag springer på nåt passande.

Sämst som vän?
Att jag inte minns eller värdesätter födelsedagar så mycket. Att jag är ointresserad av dans/klubb dvs prioriterar bort att umgås i såna sammanhang. Är inte så hjälpsam som jag skulle vilja vara alltid kanske. Skyller det på familjelivet som kräver sitt och att jag därför måste prioritera. 

Vad stör sig dina vänner på med dig?
Att jag är mer Dr Phil än MI. Dvs jag kommer (företrädesvis ombedd men det har definitivt hänt oombedd också...) med konkreta råd/tips snarare än känner in och lyssnar.

Vissa tycker nog att jag i kombo med vissa andra vänner kan vara "för interna" och ha en viss jargong. Har lärt känna vissa vänner i specifika sammanhang där vi har vissa saker gemensamt så tänker att det är därför.

Ett år hade jag som nyårslöfte att bli snällare mot två namngivna nära vänner. Det tror jag att jag faktiskt också blev. Om de läser kan de ju kommentera. 

Återkommande vänproblem?
Att vilja och prata om att ses och göra mer än jag lyckas verkställa. Att säga att vi ska ses men sen rinner det ut i sanden.

För några år sedan sa en bekant att han varit rädd för mig i början men sen förstod att jag var snäll och kul. Hade jah inte flyttat hade vi säkert blivit vänner. Tänker att det kan finnas fler såna exempel.

Typiskt för dig som vän?
Som liten ville jag leka med en i taget. Som vuxen vill jag att att alla ska få/kunna vara med.

Jag håller tal (innehållande max tre "jag") när mina vänner har fest.

Jag har både män och kvinnor som vänner.

Jag älskar att ha olika "sorters" vänner och olika "syften" eller intressen att dela med olika vänner.

Med vissa går jag på opera, teater eller museum. Med vissa reser jag gärna. 

Jag har en bokcirkel där vi äter god mat och diskuterar böcker men jag umgås inte i andra sammanhang med de flesta av medlemmarna.

Jag har en polcirkel med förevändningen att diskutera politik men mest blir det nåt sånt här:

Bildresultat för get together judge people

När blir du sur?
När folk slösar med min tid.

Tråkigast med dina vänner?
Att jag inte träffar alla så ofta som jag skulle vilja.

Umgängen som jag inte känner att jag har så mkt gemensamt med har jag fasat ut. En gång har jag aktivt sagt upp en vänskap efter att hon svikit förtroenden till mig och andra gemensamma vänner. 

Önskeegenskap som vän?
Skulle kunna skriva: att man vill anförtro mig hemligheter. Men är osäker på om jag vill det för att jag är nyfiken eller om jag vill utstråla nåt visst. 

Tror egentligen det räcker gott och väl med att det ska vara kul och trevligt att hänga med mig. 

Värsta sortens vän?
Krävande och dömande personer.

Bästa sortens vän?
Nyfikna, hjälpsamma, öppensinnade personer. 

Gemensamma drag för mina närmsta vänner?
Att de är feminister. 
Och så är de smarta, välutbildade, duktiga personer med intressanta jobb  erfarenheter och planer.

Vet inte om jag ska tycka att det är inskränkt att jag umgås med en så homogen skara. 

No comments:

Post a Comment