Saturday, December 30, 2017

Bokåret 2017

Jag satte som mål att läsa 30 böcker i år. Kom in i ett flow och läste 54.
Varav:
35 skrivna av kvinnor.
18 skrivna av män.
En skriven av anonym.
12 serieromaner.
16 renodlade romaner.
En med dikter.
En novellsamling.
Rätt många av fackkaraktär/biografikaraktär.
17 översatta från annat språk till svenska.
11 av utomeuropeiska författare.
Noll på annat språk än svenska.

Jag gav tre böcker 5/5 i betyg:
Palimpsest av Lisa Wool-Rim Sjöblom
Anklagelsen - förbjudna berättelser från Nordkorea av Bandi
Den andra kvinnan av Therese Boman.

Så här i efterhand tänker jag även att följande var fantastiska läsupplevelser:
Gruppen av Mary McCarthy
Det där som nästan kväver dig av Chimamanda Ngozi Adiche
Den sårade divan av Karin Johannisson
Hägring 38 av Kjell Westö

Jag gav en bok 1/5 i betyg:
Kalmars jägarinnor av Tove Folkesson

Det stör mig att goodreads inte vill visa hur många sidor jag totalt har läst i år. Förra året räknades det ut automatiskt vill jag minnas.

Läsåret 2018, nu kommer jag! 

No comments:

Post a Comment